Search
  • Winnie

Arvokartan avulla kohti arvojen mukaista elämää

Pari sanaa tärkeistä asioista. Korona-aika on vaikuttanut meihin kaikkiin jollain tavalla ja antanut mahdollisuuden pysähtymiseen ja oman elämän tarkasteluun. Joillekin se on ollut mielekästä, toisille ahdistavaa. Olemme pysähtyneet eri syistä, ja siihen pysähtymiseen on liittynyt paljon kaikenlaisia tunteita, kaikki oikeita ja sallittuja.

Palataanpa perusasioiden äärelle, peilaten korona-aikaan tai normaalimpaan. Arvoihin ja arvojen mukaiseen elämään. Tutkitusti ihmisen elämän yksi stressaavimpia asioita on arvojen vastainen tapa elää. Arvot elävät ja muuttuvat, kuten mekin, ja jokaisella ne ovat jossakin, vaikkakaan eivät välttämättä kovin kirkkaina. Joillekin ne ovat selkeitä ja vahvoja, toisilla tiedostamattomina fiiliksinä sisällä. Niiden ei tarvitse olla kovin yleviä tai yhteiskunnallisesti vaikuttavia, vaan yksinkertaistettuna sinulle tärkeitä asioita.

Esimerkiksi: ”Minulle on tärkeää viettää aikaa perheeni kanssa” tai ”haluan panostaa liikkumiseen” tai ”haluan aina pysyä totuudessa”.


Nyt seuraa pieni tehtävä:

Kirjoita paperille 5-10 sinulle tärkeää asiaa arkielämässäsi. Piirrä sitten ympyrä arvosi ympärille, jättäen vähän tilaa sanan alle. Katso jokaista sanaa tarkkaan ja mieti asteikolla 1-10 kuinka tärkeä tuo kirjoittamasi asia on sinulle. Älä arvota asioita tärkeysjärjestykseen, vaan anna niille tärkeysnumero. Kymppi on palavan tärkeä, sinun arkielämäsi tärkein asia. Kirjoita tärkeysnumero sanan alle.


Seuraavaksi, piirrä kauttaviiva jokaisen numeron perään. Tässä kohtaa saat olla itsellesi armollinen, myötätuntoinen ja ymmärtävä. Sana kerrallaan, mieti, kuinka paljon olet panostanut kyseiseen asiaan viime aikoina ja kirjaa se numeroin kauttaviivan oikealle puolelle.


Vähennä sitten vasemmanpuoleisesta luvusta tuo oikeanpuoleinen luku ja kirjoita tulos. Pienen laskutoimituksen jälkeen saatat huomata, mitkä asiat elämässäsi vaativat huolenpitoasi ja ehkä mistä ”selittämätön” huono fiilis kumpuaa. Se arvo, jossa lukujen erotus on suurin, saattaa aiheuttaa haitallista stressiä ja ahdistuneisuutta. Se on usein se, josta kannattaa aloittaa.


Parasta tässä tehtävässä on tietysti se, että mielesi selkenee ja pääset keskittymään asia ja arvo kerrallaan oman elämäsi tärkeisiin asioihin. Muistathan, että tarkoituksena on vaikuttaa vain yhteen tai kahteen kerrallaan, sillä monen asian työstäminen yhtä aikaa harvoin onnistuu.

Kun keskityt tähän yhteen taikka kahteen asiaan viikon tai kahden ajan, ja teet asioita, jotka auttavat sinua saamaan luvut lähes samoiksi, saattavat paperin muutkin numerot muuttua. Ehkä oletkin jo tehnyt jotain pientä, joka on vienyt sinua kohti arvojesi mukaista elämää? Toiminnallasi on valtava vaikutus, koko kartta saattaa muuttua lyhyessä ajassa. Minkä pienen askeleen kohti mielekästä elämää voisit tehdä seuraavan 24 tunnin sisällä?

Teksti on alun perin Ville Virmajoen kirjoittama Hidasta Elämää- sivustolle ja Villen luvalla olen sitä muokannut. Käytämme arvokartta-tehtävää ratkaisukeskeisen terapian välineenä ja toivomme molemmat, että se voisi toimia sinulle oppaana kohti sinulle parasta ja arvojesi mukaista elämää.

Karolina ja Ville

0 views
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

© 2020 Winnie Works Oy. Verkkosivuista vastaa Ränch Markkinointi